Vrouw bloedt bijna leeg op operatietafel - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu Vrouw bloedt bijna leeg op operatietafel - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu

Vrouw bloedt bijna leeg op operatietafel

Door: Lucas

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2009 | Paraguay, Asunción

Vrouw bloedt bijna leeg op operatietafel door slecht materiaal.

Zaterag 3 januari - 24 urenwacht in Santani (het ziekenhuis zonder ambulance, met redelijk wat materiaal tekort)

We haalden een galblaas weg bij een dikke vrouw.
Het begon alvast goed: ik moest de “steriele” kleren van mijn vorige operatie HERGEBRUIKEN voor deze operatie: er waren geen kleren meer!
Ik had bovendien na de voorafgaande operatie, mijn kleren op de grond gelegd! Bwek, degoutant tot en met.
Dit heb ik zélfs in Burkina Faso nooit gezien!

Voordat we begonnen, vroeg de chirurg aan een verpleegster of er geen betere spatels waren (om de wondranden uiteen te trekken), maar tevergeefs.

Ik verstond al gauw waarom deze vraag gesteld werd: nadat de galblaas was weggenomen, stopte de vrouw niet met bloeden!
Die spatels hielden de wonde open tot op een diepte van 5 cm, terwijl de bloeding op 10 cm diepte zat. Hierdoor werd ons zicht constant gehinderd door darmen die in ons werkveld glipten.

We hebben in totaal een uur moeten zoeken om het bloedvat te vinden dat beschadigd was. Waanzin! Ik heb zwaar angstzweet gehad en de chirurg was extreem geïrriteerd.
Bovendien was er gal in de buikwand gelopen, waardoor de vrouw waarschijnlijk een chemische buikwandontsteking zal krijgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Actief sinds 05 Okt. 2008
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 128366

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: