diefstal door wurging en messteek - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu diefstal door wurging en messteek - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu

diefstal door wurging en messteek

Door: Lucas

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2009 | Paraguay, Asunción

Nachtwacht bij de brandweer met de ambulance

De brandweer is echt de plek waar ik me meest thuis voel in Paraguay: zeer gezellige mensen waar ik altijd welkom ben.

Om 1 uur ’s nachts moest ik er uit: een vrouw was neergestoken en bestolen.

We snelden er naar toe en laadden ze op in de ambulance. Het motto hier is “scoop and run”: de patiënt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis brengen. Je kan niet anders, want er is hier nooit medisch personeel in de ambulances, de brandweer-ambulanciers moeten alles alleen opknappen.

Tijdens de rit naar het ziekenhuis (die een half uur duurde!!), maakte ik de patiënte haar kledij los en zag direct sporen van stangulatie met een staaldraad op haar keel!!!
Wat een ziekelijke dief was dit: hij had die vrouw een diepe messteek in haar buik gegeven en haar nét niet gewurgd!!

Ik wilde de bloeddruk meten, maar de machet scheurde kapot... Dan maar met de capillaire refill...
Corneareflex afwezig, haar coma schaal was het laagste dat je kan hebben...

Het zag er alles behalve goed uit! Ze had enkel nog een goede hartslag, maar veel ademhaling zagen we ook niet...

Het enige dat ik kon doen was de vrouw haar luchtweg proberen vrij te maken. Ook vond ik een gekromde tube om in haar mond te steken en haar tong weg te duwen, hierna begon ze af en toe weer krampachtig een gulp lucht in te ademen.

Gelukkig heeft ze het overleefd tot in het ziekenhuis. Het was alleszins frustrerend om gewoon toe te zien hoe iemand onder je ogen aan het stikken is, zonder dat je er veel aan kan doen.

  • 13 Januari 2009 - 19:48

    Anna Declercq:

    zeg,welke toestanden komen jullie nog tegen ?
    Deze stage zal een onvergetelijke indruk op jullie hebben !
    groetjes uit waregem van anna & luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Actief sinds 05 Okt. 2008
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 128366

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: