Op onze stageplaats (22/12/2008) - Reisverslag uit San Lorenzo, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu Op onze stageplaats (22/12/2008) - Reisverslag uit San Lorenzo, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu

Op onze stageplaats (22/12/2008)

Door: Jelke

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2008 | Paraguay, San Lorenzo

¡Hurray hurray! Het is maandag en een nieuwe week begint (al zal het door de feesten een eerder korte zijn). We zijn sinds onze terugkomst uit Bolivia geswitcht van afdeling en kunne nweer een nieuw deel van het ziekenhuis verkennen:

Vandaag had ik zowaar een redelijk druk gevulde dag op pediatrie! Vanochtend onderzocht ik eerst mijn twee patientjes op de zaal zodat ik ze goed kon voorstellen op de recorrido (de zaalronde), en omdat ik toch écht wel wat wil bijleren in de korte tijd die me hier rest, slaagde ik erin om ook de zaalronde van de andere afdeling te volgen (een prestatie, want noch de het uur noch de duur, zelfs het al dan niet doorgaan van de recorrido is hier gedefinieerd). De twee professors-pediaters zijn echter super-amables met hun patientjes en ik heb er meestal echt wat aan als ik hun uitleg kan volgen. Meestal heb ik daarna wat tijd over om dingen op te zoeken in mn cursus, wat op zich niet onnuttig is… Vandaag was er “les” voor de interno´s; enkele studenten moesten een presentatie geven over een thema, dus de voormiddag vloog voorbij!

Elke namiddag volg ik consultaties, en wat ik daar opsteek is het dikwijls een kwestie van geluk: interessante patienten bestel je niet, máár gewoon al door veel kindjes te zien in verschillende stadia van ontwikkeling, grote, kleine, ondervoede, vervelende, schattige kindjes… leer ik zeker ook bij! Vandaag keek ik raar op toen drie vrouwen tegelijk met elk een baby op hun arm het consultorio binnenkwamen…: mijn eerste drieling die ik mocht onderzoeken J!



Al bij al ben ik dus vrij tevreden over mn nieuwe stageplek, ook al is onze taak als belgische stagiair hier niet goed gedefinieerd, en ligt de “opbrengst” van deze stage voor een groot deel in onze eigen handen. Initiatief nemen is de boodschap, en dat vraagt wel energie.



Ondertussen komen de feestdagen eraan, een vrij turbulente periode voor ons allevier… Lucas en Philip reizen alletwee naar Brazilië om familie te bezoeken en hier thuis is Lilian (onze mamma) al sinds vorige week met de voorbereidingen voor kerstavond bezig. Ze heeft al tafellakens gehuurd, en breekt zich het hoofd over de schikking van de tafel. Het eten is al besteld en de familie uitgenodigd. De laatste tijd neemt ze mij overal mee naartoe: inkopen doen, kado´s kopen, sociale contacten onderhouden met de buren… (ik denk dat ze stiekem een dochter mist ;-)) ´k Heb dus nog maar weinig rust, en zelfs geen tijd om mijn dagboek of blog up to date te houden!

Hoe is het daar in België? Ik kan me voorstellen dat er daar meer kerstsfeer heerst dan hier, ook al doen de Paraguayanen flink hun best om dezelfde sfeer naar hier te halen: kerstbomen en massa´s kerstststallen, verlichte engeltjes, slingers en straatverlichting… Wij waren in oktober al (!) geshokeerd toen we kerstmuziek hoorden in de supermarkt.

Ik vind het eigelijk écht niet kunnen, kerstmis vieren bij 40 graden… Een heel klein beetje mis ik koude handen op de fiets, een sjaal, de korte dagen en de koude buiten en de gezellige warmte binnen.. Een heel klein beetje maar, want ik weet dat ik niet zo lang meer van de tropische warmte hier zal genieten.




  • 31 December 2008 - 14:38

    Anna Declercq:

    dag Jelle,
    Vanuit Waregem stuur ik je een " zalig " nieuwjaar toe ! Nog véééél leuke kontakten, een beetje avontuur mag er ook wel bij.....
    en geluk in je studie !
    liefs van anna & luc coucke ( vrienden van lucas )

  • 02 Januari 2009 - 13:20

    Geert Goethals:

    Beste Lukas,

    hartelijk dank voor je kaart vanuit Paraguay. Ik lees dat het heel anders is dan in Afrika vorig jaar en dat de solidariteit groot is net als de inzet van vele mensen. Ik hoop dat het een boeiende leerervaring is en dank voor de berichtjes af en toe zoadt we kunnen volgen. Een gezegend 2009 voor jou !!!
    Pr. Geert

  • 02 Januari 2009 - 21:18

    Lieve Vandendaele:

    eindelijk een gaatje tijd om even op jullie
    site te snuisteren.
    Tof!!! ik krijg meteen heimwee...
    geniet nog van jullie laatste weekjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, San Lorenzo

Actief sinds 05 Okt. 2008
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 128366

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: