Baby sterft terwijl we er op kijken... - Reisverslag uit San Lorenzo, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu Baby sterft terwijl we er op kijken... - Reisverslag uit San Lorenzo, Paraguay van paraguaykuleuven - WaarBenJij.nu

Baby sterft terwijl we er op kijken...

Door: Lucas

22 December 2008 | Paraguay, San Lorenzo

De nachtwacht begon in mineur:
Een vrouw was aan het bevallen, en haar kindje was maar 25 weken oud (dit is op de rand van levensvatbaarheid)

Er zijn hier echter geen couveuses, dus legden ze het kindje dat al volledig gevormd was en bewoog, gewoon op tafel.

Het spartelde nog wat, maar kon niet huilen omdat zijn longen nog niet rijp waren. De dokter zei tegen de vrouw dat haar kindje dood was.

Het was inderdaad aan het sterven, maar was nog niet dood. Ik heb de moeder even opzij zien kijken, en zag zeer goed dat ze doorhad wat er gebeurde.

De dokter legde vlug een doek op de baby, maar doorheen de doek, zag je hem nog bewegen. Echt vreselijk.

In de VS reanimeren ze zo’n kindjes agressief. 50% komt er dan door, maar daarvan hebben zeer veel kindjes hersenschade.

Dit is ongetwijfeld een zwaar, onverteerbaar ethisch dilema. Bij ons was er jammer genoeg geen dilema, want we hadden geen couveuse...

Psychologische begeleiding voor de moeder: is hier zo goed als onbestaande.

• 22 December 2008 - 16:30

Rodenbach Stephan:

Jullie moeten toch ook moreel heel sterk zijn om dat allemaal mee te beleven , te willen helpen en niet kunnen...
    Ik kan mij gerust in jullie plaats stellen en bijna aanvoelen wat zo situaties allemaal kunnen oproepen.Het zijn toch allemaal mensenlevens die echt geen kans krijgen , bloemen die niet open gaan.Wat spijtig en vreselijk allemaal wat jullie meemaken. Moed houden.Groetjes van Stephan Rodenbach

• 22 December 2008 - 17:07

Anna Declercq:

dat moet wreselijk zijn om zo 'n pasgeboren kindje te zien sterven ! en ook, jullie konden de baby niet helpen !
    groetjes,
    an & luc

• 22 December 2008 - 19:53

Cecile Vandermeulen:

Dag Lucas,

Ik vind dit verhaal echt vreselijk ! Is het dan niet mogelijk om op zo'n moment de waarheid te zeggen en dat babytje waardig te laten sterven in de armen van zijn moeder ? Dit is mensonwaardig ! Zelfs een dier zou zijn jong niet zomaar laten creperen ! Zijn ze daar dan zo bang van emoties en gevoelens ? Hoe moet die vrouw nu verder, wetende dat haar kindje op een harde koude tafel gestorven is, ver van de warmte en liefde van zijn moeder ???